چهل حدیث از امام رضاعلیه السلام

چهل حدیث از امام علی بن موسی الرضاعلیه السلام در موضوعات مختلف اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی

1.  مؤمن ، مؤمن واقعي نيست ، مگر آن كه سه خصلت در او باشد : سنتي از پروردگارش و سنتي از پيامبرش و سنتي از امامش . اما سنت پروردگارش ، پوشاندن راز خود است ، اما سنت پيغمبرش ، مدارا و نرم رفتاري با مردم است ، اما سنت امامش صبر كردن در زمان تنگدستي و پريشان حالي است
لا يكون المؤمن مؤمنا حتي تكون فيه ثلاث خصال ، سنة من ربه ، و سنة من نبيه ، و سنة من وليه . فاما السنة من ربه فكتمان سره ، و اما السنة من نبيه فمداراة الناس ، و اما السنة من وليه فالصبر في البأساء و الضراء


                                                                                           اصول کافی ، ج 3 ، ص (339)

 

2.  پنهان كننده كار نيك ( پاداشش ) برابر هفتاد حسنه است و آشكار كننده كار بد سرافكنده است ، و پنهان كننده كار بد آمرزيده است
المستتر بالحسنة يعدل سبعين حسنة ، و المذيع بالسيئة مخذول ، و المستتر بالسيئة مغفور له


                                                                                           اصول کافی ، ج 4 ، ص (160)

 

3.  از اخلاق پيامبران ، نظافت و پاكيزگي است
من أخلاق الانبياء التنظف


                                                                                                  تحف العقول ، ص (466)

 

4. دوست هركس عقل او ، و دشمنش جهل اوست
صديق كل امرء عقله و عدوه جهله


                                                                                                  تحف العقول ، ص (467)

 

5. عقل شخص مسلمان تمام نيست ، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد : از او اميد خير باشد ، از بدي او در امان باشند ، خير اندك ديگري را بسيار شمارد ، خير بسيار خود را اندك شمارد ، هرچه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود ، در عمر خود از دانش طلبي خسته نشود ، فقر در راه خدايش از توانگري محبوبتر باشد ، خواري در راه خدايش از عزت با دشمنش محبوبتر باشد ، گمنامي را از پرنامي خواهانتر باشد . سپس فرمود : دهمي چيست و چيست دهمي ! به او گفته شد : چيست ؟ فرمود : احدي را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزگارتر است
لا يتم عقل امرء مسلم حتي تكون فيه عشر خصال ، الخير منه مأمول ، و الشر منه مأمون ، يستكثر قليل الخير من غيره ، و يستقل كثير الخير من نفسه ، لا يسأم من طلب الحوائج اليه ، و لا يمل من طلب العلم طول دهره ، الفقر في الله احب اليه من الغني ، و الذل في الله احب اليه من العز في عدوه ، و الخمول أشهي اليه من الشهرة . ثم قال ( علیه السلام) : العاشرة و ما العاشرة ! قيل له : ما هي ؟ قال ( علیه السلام) : لا يري أحدا الا قال : هو خير مني و أتقي


                                                                                                  تحف العقول ، ص (467)

 

6. ايمان يك درجه بالاتر از اسلام است ، و تقوا يك درجه بالاتر از ايمان است ، و به فرزند آدم چيزي بالاتر از يقين داده نشده است
إن الايمان افضل من الاسلام بدرجة ، و التقوي افضل من الايمان بدرجة ، و لم يعط بنو آدم افضل من اليقين


                                                                                                  تحف العقول ، ص (469)

 

7. ايمان انجام واجبات و دوري از محرمات است ، ايمان عقيده به دل و اقرار به زبان و كردار با اعضاء تن است
و الايمان أداء الفرائض و اجتناب المحارم . و الايمان هو معرفة بالقلب و إقرار باللسان و عمل بالاركان


                                                                                                  تحف العقول ، ص (444)

 

8. حضرت رضا ( علیه السلام ) هميشه به اصحاب خود مي فرمود : بر شما باد به اسلحه پيامبران ، گفته شد : اسلحه پيامبران چيست ؟ فرمود : دعا
عن الرضا (علیه السلام ) أنه كان يقول لأصحابه : عليكم بسلاح الأنبياء ، فقيل : و ما سلاح الأنبياء ؟ قال : الدعاء


                                                                                           اصول کافی ، ج 4 ، ص (214)

 

9. پيوند خويشاوندي را برقرار كنيد گرچه با جرعه آبي باشد ، و بهترين پيوند خويشاوندي ، خودداري از آزار خويشاوندان است
صل رحمك و لو بشربة من ماء ، و افضل ما توصل به الرحم كف الأذي عنها


                                                                                                  تحف العقول ، ص (469)

 

10. از نشانه هاي دين فهمي ، حلم و علم است ، و خاموشي دري از درهاي حكمت است . خاموشي و سكوت ، دوستي آور و راهنماي هر كار خيري است
إن من علامات الفقه : الحلم و العلم ، و الصمت باب من ابواب الحكمة ، إن الصمت يكسب المحبة ، إنه دليل علي كل خير


                                                                                                  تحف العقول ، ص (469)

 

11. زماني بر مردم خواهد آمد كه در آن عافيت ده جزء است ، كه نه جزء آن در كناره گيري از مردم ، و يك جزء آن در خاموشي است
يأتي علي الناس زمان تكون العافية فيه عشرة اجزاء : تسعة منها في اعتزال الناس و واحد في الصمت


                                                                                                  تحف العقول ، ص (470)

 

12. از امام رضا ( علیه السلام ) از حقيقت توكل سؤال شد . فرمود : اين كه جز خدا از كسي نترسي
سئل الرضا ( علیه السلام ) عن حد التوكل ، فقال ( ع ) : أن لا تخاف احدا الا الله


                                                                                                  تحف العقول ، ص (469)

 

13. بخيل را آسايشي نيست ، و حسود را خوشي و لذتي نيست ، و زمامدار را وفايي نيست ، و دروغگو را مروت و مردانگي نيست
ليس لبخيل راحة ، و لا لحسود لذة ، و لا لملوك وفاء ، و لا لكذوب مروة


                                                                                                  تحف العقول ، ص (473)

14. به خداوند خوشبين باش ، زيرا هركه به خدا خوشبين باشد ، خدا با گمان خوش او همراه است ، و هركه به رزق و روزي اندك خشنود باشد ، خداوند به كردار اندك او خشنود باشد ، و هركه به اندك از روزي حلال خشنود باشد ، بارش سبك و خانواده اش در نعمت باشد و خداوند او را به درد دنيا و دوايش بينا سازد و او را از دنيا به سلامت به دار السلام بهشت رساند
أحسن الظن بالله ، فإن من حسن ظنه بالله كان عند ظنه ، و من رضي بالقليل من الرزق قبل منه اليسير من العمل ، و من رضي باليسير من الحلال خفت مؤونته و نعم أهله و بصره الله داء الدنيا و دواءها و اخرجه منها سالما الي دار السلام


                                                                                                  تحف العقول ، ص (472)

15. ايمان چهار ركن است : توكل بر خدا ، رضا به قضاي خدا ، تسليم به امر خدا ، واگذاشتن كار به خدا
الايمان أربعة أركان : التوكل علي الله ، و الرضا بقضاء الله ، و التسليم لأمر الله ، و التفويض الي الله


                                                                                                 تحف العقول ، ص (469)

16. از امام رضا درباره بهترين بندگان سؤال شد . فرمود : آنان هرگاه نيكي كنند خوشحال شوند ، و هرگاه بدي كنند آمرزش خواهند ، و هرگاه عطا شوند شكر گزارند ، و هرگاه بلا بينند صبر كنند ، و هرگاه خشم كنند . درگذرند
سئل ( علیه السلام) عن خيار العباد ، فقال : الذين اذا أحسنوا استبشروا ، و اذا اساءوا استغفروا ، و اذا أعطوا شكروا ، و اذا ابتلوا صبروا ، و اذا غضبوا عفوا


                                                                                                  تحف العقول ، ص (469)

17. از حضرت امام رضا ( علیه السلام ) درباره خوشي دنيا سؤال شد . فرمود : وسعت منزل و زيادي دوستان
سئل الامام الرضا ( علیه السلام ) عن عيش الدنيا ، فقال : سعة المنزل و كثرة المحبين


                                                                                            بحار الانوار ، ج 76، ص (152)

18. هر كس اندوه و مشكلي را از مؤمني برطرف نمايد ، خداوند در روز قيامت اندوه را از قلبش برطرف سازد
من فرج عن مؤمن فرج الله عن قلبه يوم القيامة


                                                                                           اصول کافی ، ج 3 ، ص (268)

19. بعد از انجام واجبات ، كاري بهتر از ايجاد خوشحالي براي مؤمن ، نزد خداوند بزرگ نيست
ليس شيء من الاعمال عند الله عزوجل بعد الفرائض افضل من إدخال السرور علي المؤمن


                                                                                            بحار الانوار ، ج 78، ص (347)

 20. به ديدن يكديگر رويد تا يكديگر را دوست داشته باشيد و دست يكديگر را بفشاريد و به هم خشم نگيريد
تزاوروا تحابوا و تصافحوا و لا تحاشموا


                                                                                            بحار الانوار ، ج 78، ص (347)

21. بر شما باد راز پوشي در كارهاتان در امور دين و دنيا . روايت شده كه " افشاگري كفر است " و روايت شده " كسي كه افشاي اسرار مي كند با قاتل شريك است " و روايت شده كه " هرچه از دشمن پنهان مي داري ، دوست تو هم بر آن آگاهي نيابد "
عليكم في أموركم بالكتمان في أمور الدين و الدنيا ، فإنه روي " أن الإذاعة كفر " و روي " المذيع و القاتل شريكان " و روي " ما تكتمه من عدوك فلا يقف عليه وليك "


                                                                                            بحار الانوار ، ج 78، ص (347)

22. هر كس به رزق و روزي كم از خدا راضي باشد ، خداوند از عمل كم او راضي باشد.
من رضي عن الله تعالي بالقليل من الرزق رضي الله منه بالقليل من العمل


                                                                                            بحار الانوار ، ج 78، ص (356)

23. پنج چيز است كه در هر كس نباشد اميد چيزي از دنيا و آخرت به او نداشته باش : كسي كه در نهادش اعتماد نبيني ، و كسي كه در سرشتش كرم نيابي ، و كسي كه در خلق و خوي اش استواري نبيني ، و كسي كه در نفسش نجابت نيابي ، و كسي كه از خدايش ترسناك نباشد.
خمس من لم تكن فيه فلا ترجوه لشيء من الدنيا و الَخرة : من لم تعرف الوثاقة في أرومته ، و الكرم في طباعه ، و الرصانة في خلقه ، و النبل في نفسه ، و المخافة لربه


                                                                                                  تحف العقول ، ص (470)

24. به راستي كسي كه در پي افزايش رزق و روزي است تا با آن خانواده خود را اداره كند ، پاداشش از مجاهد در راه خدا بيشتر است
ان الذي يطلب من فضل يكف به عياله أعظم أجرا من المجاهد في سبيل الله


                                                                                           بحار الانوار ، ج 78، ص (339)

25. مبادا اعمال نيك و تلاش در عبادت را به اتكاي دوستي آل محمد ( علیهم السلام ) رها كنيد ، و مبادا دوستي آل محمد (علیهم السلام ) و تسليم براي آنان را به اتكاي عبادت از دست بدهيد ، زيرا هيچ كدام از اين دو به تنهايي پذيرفته نمي شود
لا تدعوا العمل الصالح و الاجتهاد في العبادة اتكالا علي حب آل محمد ( علیهم السلام ) ، لا تدعوا حب آل محمد (علیهم السلام) و التسليم لأمرهم اتكالا علي العبادة ، فإنه لا يقبل أحدهما دون الَاخر


                                                                                           بحار الانوار ، ج 78، ص (347)

26. عبادت پر روزه داشتن و نماز خواندن نيست ، و همانا عبادت پر انديشه كردن در امر خداست
ليس العبادة كثرة الصيام و الصلاة ، و انما العبادة كثرة التفكر في أمر الله


                                                                                                  تحف العقول ، ص (466)

27. به آن حضرت گفته شد : چگونه صبح كردي ؟ فرمود : با عمر كاسته ، و كردار ثبت شده ، و مرگ بر گردن ما و دوزخ دنبال ما است ، و ندانيم با ما چه شود
قيل له : و كيف اصبحت ؟ قال ( ع ) : اصبحت بأجل منقوص ، و عمل محفوظ ، و الموت في رقابنا ، و النار من ورائنا ، و لا ندري ما يفعل بنا


                                                                                                  تحف العقول ، ص (470)

28. هيچ بنده به حقيقت كمال ايمان نرسد تا سه خصلتش باشد : بينايي در دين ، و اندازه داري در معيشت ، و صبر بر بلاها
لا يستكمل عبد حقيقة الايمان حتي تكون فيه خصال ثلاث : التفقه في الدين ، و حسن التقدير في المعيشة ، و الصبر علي الرزايا


                                                                                                  تحف العقول ، ص (471)

29. ريان از امام رضا عليه السلام پرسيد : نظرتان راجع به قرآن چيست ؟ امام فرمود : قرآن سخن خداست ، فقط از قرآن هدايت بجوييد و سراغ چيز ديگر نرويد كه گمراه مي شويد
قال الريان للرضا ( ع ) : ما تقول في القرآن ؟ فقال : كلام الله لا تتجاوزوه ، و لا تطلبوا الهدي في غيره فتضلوا


                                                                                            بحار الانوار ، ج 92، ص (117)

30. عبدالسلام هروي مي گويد : از امام رضا ( ع ) شنيدم مي فرمود : خدا رحمت كند كسي را كه آرمان ما را زنده كند . گفتم : چگونه اين كار را بكند ؟ فرمود : آموزشهاي ما را ياد بگيرد و به مردم بياموزد
قال عبدالسلام بن صالح الهروي : سمعت الرضا ( ع ) يقول : رحم الله عبدا احيي امرنا . قلت : و كيف يحيي امركم ؟ قال : يتعلم علومنا و يعلمها الناس


                                                                                      وسائل الشيعة ، ج 18، ص (102)

31. هركس از خود حساب بكشد سود مي برد و هركس از خود غافل شود زيان مي بيند ، و هركس ( از آينده اش ) بيم داشته باشد به ايمني دست مي يابد ، و هركس از حوادث دنيا عبرت بگيرد بينش پيدا مي كند ، و هركس بينش پيدا كند مسائل را مي فهمد و هركس مسائل را بفهمد عالم است
من حاسب نفسه ربح ، و من غفل عنها خسر ، و من خاف أمن ، و من اعتبر أبصر ، و من أبصر فهم ، و من فهم علم


                                                                                            بحار الانوار ، ج 78، ص (352)

32. عجب درجاتي دارد : يكي اين كه كردار بد بنده در نظرش خوش جلوه كند و آن را خوب بداند و پندارد كار خوبي كرده . يكي اين كه بنده اي به خدا ايمان آورد و منت بر خدا نهد با اين كه خدا را به او منت است در اين باره
العجب درجات : منها ان يزين للعبد سوء عمله فيراه حسنا فيعجبه و يحسب انه يحسن صنعا ، و منها أن يؤمن العبد بربه فيمن علي الله و لله المنة عليه فيه


                                                                                                  تحف العقول ، ص (468)

33. خداوند سه چيز را به سه چيز ديگر مربوط كرده است و به طور جداگانه نمي پذيرد . نماز را با زكات ذكر كرده است ، هركس نماز بخواند و زكات ندهد نمازش پذيرفته نيست . نيز شكر خود و شكر از والدين را با هم ذكر كرده است . از اين رو هركس از والدين خود قدرداني نكند از خدا قدرداني نكرده است . نيز در قرآن سفارش به تقوا و سفارش به ارحام در كنار هم آمده است . بنابراين اگر كسي به خويشاوندانش رسيدگي و احسان ننمايد ، با تقوا محسوب نمي شود
إن الله عزوجل أمر بثلاثة مقرون بها ثلاثة اخري : امر بالصلاة و الزكاة ، فمن صلي و لم يزك لم يقبل منه صلاته ، و امر بالشكر له و للوالدين ، فمن لم يشكر والديه لم يشكر الله ، و امر باتقاء الله و صلة الرحم ، فمن لم يصل رحمه لم يتق الله عزوجل


                                                                                    عيون اخبار الرضا ، ج 1 ، ص (258)

34. از حرص و حسادت بپرهيز كه اين دو ، امتهاي گذشته را نابود كرد ، و بخيل نباش كه هيچ مؤمن و آزاده اي به آفت بخل مبتلا نمي شود . بخل مغاير با ايمان است
اياكم و الحرص و الحسد ، فإنها أهلكا الامم السالفة ، و اياكم و البخل فإنها عاهة لا تكون في حر و لا مؤمن ، إنها خلاف الإيمان


                                                                                          بحار الانوار ، ج 78، ص (346)

35. صدقه بده هرچند كم باشد ، زيرا هر كار كوچكي كه صادقانه براي خدا انجام شود بزرگ است
تصدق بالشيء و إن قل ، فان كل شيء يراد به الله ، و إن قل بعد ان تصدق النية فيه عظيم


                                                                                        وسائل الشيعة ، ج 1 ، ص (87)

36. توبه كار به منزله كسي است كه گناهي نكرده است
التائب من الذنب كمن لا ذنب له


                                                                                              بحار الانوار ، ج 6 ، ص (21)

37. بهترين تعقل خودشناسي است
افضل العقل معرفة الانسان نفسه


                                                                                            بحار الانوار ، ج 78، ص (352)

38. به خدا خوش گمان باشيد ، زيرا خداي عزوجل مي فرمايد : من نزد گمان بنده مؤمن خويشم ، اگر گمان او خوب است ، رفتار من خوب و اگر بد است ، رفتار من هم بد باشد
أحسن الظن بالله ، فإن الله عزوجل يقول : أنا عند ظن عبدي المؤمن بي ، إن خيرا فخيرا و إن شرا فشرا


                                                                                           اصول کافی ، ج 3 ، ص (116)

39. گاهي ، مردي كه سه سال از عمرش باقي مانده صله رحم مي كند و خدا عمرش را 30 سال قرار مي دهد و خدا هرچه خواهد مي كند
يكون الرجل يصل رحمه ، فيكون قد بقي من عمره ثلاث سنين فيصيرها الله ثلاثين سنة و يفعل الله ما يشاء


                                                                                           اصول کافی ، ج 3 ، ص (221)

40. حريصانه به دنبال قضاي حاجت حاجتمندان باشيد ، هيچ عملي بعد از واجبات بالاتر از شاد كردن مسلمان نيست
احرصوا علي قضاء حوائج المؤمنين و إدخال السرور عليهم و دفع المكروه عنهم ، فإنه ليس شيء من الاعمال عندالله عزوجل بعد الفرائض افضل من إدخال السرور علي المؤمن


                                                                                            بحار الانوار ، ج 78، ص (347)

11 دی 1392
تعداد بازدید:  1806 مرتبه

نظرات کاربران

این مطلب فاقد نظر می باشد.

  • آخرين عناوين

  • پربازديدها

  • آرشيو

بازدید امروز:358

بازدید دیروز: 2349

بازدید کل: 7386129

حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجمع طلاب و فضلای شهرستان تکاب می باشد.