رژیم روحی هم بگیریم!

چه خوب است همانگونه که آدم ها برای جسم خود رژیم می گیرند تا سالم شده و خوش اندام آیند و در انظار خوش در آیند ، برای روح خویش نیز رژیم بگیرند تا روحشان صیقلی شده و تا در انظار خوبان خوش درخشند .

ظریفی می گفت: این روزها همه جا بحث از رژیم گرفتن است تفاوتی هم ندارد ، به همان اندازه که بحث رژیم گرفتن در بین دختران و زنان جوان مطرح است، در میان زنان میان سال و حتی پیره زنان نیز همان گرمی را دارد و جالب اینکه مردان نیز پیوسته حرف از رژیم می زنند و گاهی نمی خورند و گاهی به اضعاف مضاعف جبران می کنند.

 

خوب؛ البته چنانچه رژیم گرفتن به سیستم دفاعی و به سلامتی بدن آسیب نرساند ، ایجاد طراوت و نشاط می نماید، گرچه برخی از آدم ها در این مسئله افراط می کنند و نتیجه، آن می شود که هم خود را به زحمت می اندازند و هم اطرافیان را رنج می دهند و چه بسا گرفتار امراض آسان درمان و صعب العلاج می گردند، بنابراین باید به این مثل عربی توجه خاص نمود «خیرالامور اوساطها» انسان باید اهل اعتدال باشد و یا گفته اند که«الجاهل اما مفرط او مفرّط» نادان یا اهل افراط است و زیاده روی و یا اهل تفریط است. یادم می آید در ابتدای کتاب "حاشیه ملاعبدالله" که کتابی است در علم منطق یادآور شده بود «ستایش خدایی را که ما را به راه اعتدال هدایت فرمود.

 

و آن خوش قریحه چه نیکو سرود :

 

چند خوردی چرب و شیرین از طعام       امتحان کن چند روزی در صیام

 

و چه به جا فرمود پیامبر خاتم "صلی الله علیه و آله وسلم" که : (المعده بیت کل داء و الحمیه راس کل دواء)  یعنی شکم؛ خانه هر دردی است و پرهیز سرآمد هر دوائی .

 

الغرض: آن ظریف می گفت: چه خوب است همانگونه که آدم ها برای جسم خود رژیم می گیرند تا سالم شده و خوش اندام آیند و در انظار خوش در آیند ، برای روح خویش نیز رژیم بگیرند تا روحشان صیقلی شده و تا در انظار خوبان خوش درخشند .

 

پس تصمیم می گیرم تا از امروز 

 

1- دیگر دروغ نگویم

2- دیگر تهمت نزنم

3- دیگر سخن چینی نکنم و در اندیشه سعایت دیگران نباشم

4- دیگر غیبت نکنم

5- آبروی کسی را نبرم و از خدا یاد بگیرم که چون او که "ستار العیوب" است و آبروی کس نمی برد ، من نیز چنین باشم.

6- با محبت باشم و از دشمنی و عداوت بپرهیزم.

7- با ادب رفتار کنم که مولایمان فرمود"الادب علامة العقل" .

8- ناسزا نگویم که گویند امام صادق علیه السلام با مردی معاشرت داشت تا اینکه روزی مشاهده فرمود که آن شخص به جهت مسئله ای عصبانی شده و دهان به دشنام باز نمود راوی می گوید امام صادق علیه السلام با او قطع رابطه کرد و هر بار علتش را می پرسیدند ، می فرمود مگر ندیدید که چگونه فحاشی می کرد. 

9- امانت دار باشم و در امانت های مالی ، آبرویی و اسرار مردم خیانت نکنم.

10- نگاه خائنانه نکنم و آنجا که بر من واجب است که چشم بپوشم، نگاه نگه دارم و فاحش و پنهانی روی نیاندازم.

11- دیگر عصبانی نشوم و به همسر ، فرزندان و زیر دستان با آشفتگی سخن نگویم .

12 – حقوق مردم را زیر پا له نکنم.

13 – متعهد بوده و مسئولیت پذیر باشم ، چرا که در صورت کم کاری هم به خود خیانت کرده ام و هم به زیر دستانم، زیرا که باعث شده ام لقمه شبهه ناک در سر سفره آنان آورم و این معصیتی است جبران ناپذیر.

14- به تمام وظایف شرعیه ام عمل کنم.

و ....

 

و اما آنکه جسم خوش و اندام متوازنی دارد، چه بسا مورد طمع طماعان باشد و در نظر خوبان نیاید، حال خود دادنی.

 

"انا هدیناه السبیل اما شاکراً و اما کفوراً "

 یعنی ما راه را به او نمودیم و آنان برخی سپاسگزار شدند و برخی ناسپاس .

 

منبع: تبیان

29 فروردین 1395
تعداد بازدید:  1369 مرتبه

نظرات کاربران

این مطلب فاقد نظر می باشد.

  • آخرين عناوين

  • پربازديدها

  • آرشيو

بازدید امروز:2453

بازدید دیروز: 3155

بازدید کل: 8157264

حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجمع طلاب و فضلای شهرستان تکاب می باشد.