مقام و فضیلت حضرت زهرا(س)/ حجت الاسلام کوهی

حضرت نبی اکرم(صلّی الله علیه و آله)در باره دخترش حضرت فاطمه(عليها السّلام) مى‏ فرماید: «إنّ ابنتي فاطمة ملأ اللَّه قلبها و جوارحها إيمانا و يقينا إلى مشاشها؛ به تحقيق دخترم فاطمه، قلب و تمام جوارحش مملوّ از ايمان و يقين گشته، به طورى كه بالاتر از آن مرتبه، ايمان و يقينى قابل تصوّر نيست.»
مقام و فضیلت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)
 
عالم صدف است و فاطمه گوهر اوست
گیتی عرض است و این گوهر جوهر اوست
در قدر و شرافتش همین بس که ز خلق
احمد پدر است و مرتضی شوهر اوست
 
ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت * زهرایی و خورشید غبار قدمت * کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ * ای وسعت دلهای شکسته، حَرَمت...*
شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را تسلیت عرض می نمایم.
 
مقدمه
 
ابعاد شخصیت والای حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بسیار گسترده و وسیع است که تنها در سایه تأمل و ژرف اندیشی می توان به جوانب گسترده آن حضرت پی برد.
 
پیرامون شخصیت وجودی و مقام معنوی فاطمه زهرا(سلام الله علیها) بسی کتاب ها نگاشته شده و سخن های فراوانی بیان شده است، اما اگر هزاران برابر آن نیز از قلمرو ذهن و اندیشه بشر به درآید و صورت گفتار یا نوشتار پذیرد، باز قطره ای باشد از اقیانوس بی کرانه فضیلت های حضرتش در آسمان معرفت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، برترین اندیشه های بشری، حیران و تیز پروازترین عقل ها، سرگردان اند. برای دست یابی به ساحل دریای معرفت او باید به سراغ قرآن کریم و احادیث معصومان (علیهم السلام) رفت.
 
در این نوشته، با توجّه به روایات، تنها به ذکر قطره ای از آن دریای بی کران می پردازیم.
 

واکاوی ابعاد مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها از منظر معظم له

شرح مظلومیت حضرت زهرا(سلام الله علیها) در آه سوزان على علیه السلام/ هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)؛ آتش زدن درب خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها).../ برگی از مظلومیت حضرت زهرا (سلام الله علیها)؛ مدفن پاك فاطمه زهرا (علیها السلام)‏ کجاست؟/ تاریخ  شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) چه زمانی است؟

https://goo.gl/21GHdp
 
الف.ایمان و یقین حضرت فاطمه(سلام الله علیها)
 
حضرت نبی اکرم(صلّی الله علیه و آله)در باره دخترش حضرت فاطمه(عليها السّلام) مى‏ فرماید: «إنّ ابنتي فاطمة ملأ اللَّه قلبها و جوارحها إيمانا و يقينا إلى مشاشها؛ به تحقيق دخترم فاطمه، قلب و تمام جوارحش مملوّ از ايمان و يقين گشته، به طورى كه بالاتر از آن مرتبه، ايمان و يقينى قابل تصوّر نيست.»[1]
 
 ايمان داراى دو مرتبه است:
 
اوّل: ايمان قلبى؛
 
دوم: ايمان عملى‏.
 
ايمان قلبى و باطنى آن است كه در درون انسان پديد مى‏آيد و از آن با تعبيراتى چون اعتقاد، باور درونى و معرفت ياد مى‏ شود.
 
ايمان فاطمه عليها السّلام نه صرفا ايمان قلبى است كه در حدّ يك باور و اعتقاد درونى باشد و اعمال او تحت تأثير شرايط، محيط، عادت، تربيت و ...، و نه صرفا جنبه فعلى و عملى دارد بلكه رسول خدا در باره ايمان وى مى‏ گويد: ... ملأ اللَّه قلبها و جوارحها إيمانا و يقينا ....؛ خداوند قلب و عمل او را مملوّ از ايمان كرده است.
 
فاطمه(سلام الله علیها) به مقامى رسيده كه بالاتر از آن متصوّر نيست، ايمان به خداوند و روز رستاخيز چنان سراسر وجود مبارك دختر پيامبراکرم(صلّی الله علیه و آله) را در بر گرفته بود كه در ميان زنان زمان خود و پس از او هيچ زنى نبوده كه همتا و همپاى او باشد و در ميان تمام زنان جهان در طول دوران هستى فقط سه زن توانسته بودند به مقامات بسيار والايى نايل شوند- مريم و مادر بزرگوار فاطمه حضرت خديجه (عليها السّلام)و آسيه همسر فرعون.
 
تمام وجود فاطمه(عليها السّلام) در ذات ربوبى ذوب گرديده بود و جز وجه پروردگار و لقاى الهى چيز ديگرى نظر او را به خود جلب نمى‏كرد، هنگامى كه پيامبر از او در باره كمبود و نيازهايش مى‏پرسد جوابى مى‏دهد كه براى ما تكان دهنده است، مى‏ گويد: «شغلنى عن مسألته لذّة خدمته، لا حاجة لى غير النّظر إلى وجهه الكريم؛ لذّتى كه از بودن در محضر حضرت حق نصيب من مى‏گردد چنان مرا در خود غرقه مى‏ نمايد كه از هر خواهش و حاجتى غافل و بى‏نياز مى‏گردم، و شوق وصال او همه نيازها را و كاستى‏ها را از يادم مى‏برد و مرا جز به تماشاى وجه مقام ربوبى به چيزى ديگر فرصت نمى‏ دهد.»
 
آرى! عشق و ايمان فاطمه به خدايش چنان عميق و ريشه‏ دار بود كه پس از يك كار سخت روزانه، تمام شب را بيدار مى‏ ماند و به راز و نياز با محبوب سپرى مى‏ نمود و آنقدر در محراب عبادت بر پاى مى‏ايستاد و دعا مى‏كرد كه پاهايش تاول مى‏زد. تازه عروسان را ديده ‏ايد كه چگونه در شب ها و روزهاى اوّل زندگى، بلكه تا هفته‏ها و ماهها، سبكبال و بى‏خيال پا در خانه همسر مى‏گذارند و ايّام متمادى را به شادمانى و خوشى سپرى مى‏سازند، امّا ايمان فاطمه(سلام الله علیها) چنان است كه در اوّلين شب زندگانى مشتركش با على عليه السّلام اشك او را جارى مى‏ سازد و در مقابل سؤال همسرش پاسخ مى ‏دهد:
 
«ورود امروز من به خانه تو، مرا به ياد منزلگاه بعد از اين، و به ياد ورود در قيامت افكنده است و اينكه در آن روز بايد قيام كنم و به سؤالات ربوبى پاسخ گويم.»[2]
 
فاطمه عليها السّلام از چنين ايمانى برخوردار بود كه شايستگى آن را پيدا كرده بود كه پدرش در باره وى بگويد: «اشتاقت الجنّة إلى أربع من النّساء: مريم و آسية و خديجة و فاطمة؛ بهشت مشتاق چهار زن است: مريم، آسيه، خديجه و فاطمه.»[3]
 
فرارسیدن ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بر شما تسلیت باد
 
ب. شخصیت عبادی حضرت فاطمه(سلام الله علیها)
 
حسن بصرى (متوفى به سال 110 ه) گويد: «ما كان في هذه الامّة أعبد من فاطمة، كانت تقوم حتّى تورّم قدماها؛ در بين امّت اسلام، هيچ كس عابدتر از فاطمه نبود، او آنقدر براى راز و نياز و نماز خواندن بر روى پاهايش مى‏ايستاد كه پاهايش ورم كرده تاول مى‏زد.»[4]
 
اين جمله ميزان علاقه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را به مقام ربوبى، و درجه ايمان و خلوص يقين او را بطور كامل نمايان مى‏ سازد، و از سوى ديگر جلوه اى از شخصيت عبادى حضرت فاطمه عليها السّلام را به نمايش مى‏ گذارد.
 
فرزند بزرگوار حضرت فاطمه، امام حسن مجتبى عليه السّلام در اين مورد گويد: «رأيت امّى فاطمة عليها السّلام قامت في محرابها ليلة جمعتها، فلم تزل راكعة ساجدة حتّى اتّضح‏ عمود الصّبح؛ مادرم فاطمه عليها السّلام را ديدم كه در شب جمعه از بستر خويش جدا شده تا طلوع خورشيد مشغول عبادت، و راز و نياز با پروردگار بود و لحظه‏اى از ركوع و سجود دست برنمى‏داشت.»[5]
 
او آنقدر به عبادت پروردگارش علاقمند و وابسته است كه در شب اوّل زندگانى مشتركش با امیرالمومنین على(عليه السّلام)او را به عبادت و نمازگزارى فرا مى ‏خواند و سه روز بعد كه پيامبراکرم(صلّی الله علیه و آله) از امیرالمومنین على(عليه السّلام)مى‏پرسد كه فاطمه(سلام الله علیها) چگونه همسرى است، پاسخ مى‏ دهد: «نعم العون على طاعة اللَّه؛ او بسيار مددكار و يارى‏كننده به عبادت و طاعت خداوندست.»[6]
 
اساسا راز عزّت و سربلندى حضرت فاطمه(علیها السلام)را بايد در مقام عرفانى و عبادى او جستجو كرد، او با وجود اينكه سنّش كم و جوان ولى در عرفان و عبادت پيرى بود كه جز لقاى ربوبى چيزى او را راضى نمى‏ساخت، و از همين روست كه در دعاهايش مى ‏گفت: «اللّهمّ إنّى أسألك لذّة النّظر إلى وجهك؛ خداوندا! از تو مى‏خواهم كه همواره لذّت نظر به وجه خود را نصيب من فرمايى.»[7]
 
آرى، فاطمه، به تمامى عاشق و شيداى خداى خويش است و او را با همه ذرّات وجودش مى‏پرستد و لذا أعبد النّاس مى ‏گردد.
 
بهار فاطمی baharefatemi.blogfa.com
برچسب ها:پوستر ویژه ایام فاطمیه،ایام فاطمیه،پوسترهای زیبا به مناسبت ایام فاطمیه،تصاویر ایام فاطمیه،پوستر شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها،عکس ویژه ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها،تصاویر ویژه ایام فاطمیه
 
پ. دفاع امامت
 
هیچ کس مانند حضرت فاطمه ی زهرا(علیهاالسّلام) عمق و ژرفای امامت را نشناخت و هیچ فردی چون او در راه تبیین امامت و شناسایی آن و دفاع از امام خویش تلاش نکرد.
 
او از طرق مختلف برای دفاع از امامت امامان بر حق، سعی و کوشش کرد؛ گاه با بیان خطبه های غرّا و روشنگرانه عظمت و فضیلت مقام امامت و شخص امیرالمومنین علی(علیه السّلام) را آشکار ساخت؛ گاه با منطق و استدلال، امامت دوازده امام را به اثبات رساند و فواید و مزایای بی شمار آن را برشمرد و گاه برای اثبات امامت امام علی (علیه السّلام) به محاجّه و دفاع پرداخت و آنجا که لازم دید، برای دفاع از امام خویش، جان خود را به خطر انداخت تا آنجا که اوّلین شهید راه امامت و دفاع از آن لقب گرفت.
 
حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها)دربخشی از خطبه ی معروف خود در «مسجد مدینه» درباره ی سابقه ی درخشان حضرت امیرالمومنین علی(علیه السّلام) فرمودند:
 
«پس از بعثت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هرگاه مشرکان، آتش جنگ برافروختند، خدا آن را خاموش کرد و هرگاه شیطان سربرداشت یا مشرکی از مشرکان ندا داد یا یورش آورد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برادرش(علی (علیه السّلام) را در کام سختی ها و شعله ها می انداخت و علی (علیه السّلام) بر جای ننشست تا بر سر و مغز مخالفان کوبید و با شمشیر، مشکلات و تهاجمات را از سر راه(اسلام) برداشت. او(علی (علیه السّلام) رنج ها را برای خدا تحمّل نمود و در تحقّق امر الهی تلاش کرد؛ یار نزدیک رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و بزرگ و سرور دوستان خدا بود.
 
 (همواره) دامن همّت به کمر زده، نصیحتگر، تلاشگر و کوشا بود. در راه خدا از سرزنش سرزنش کننده ای بیم به خود راه نداد؛ در حالی که شما(مردم) در رفاه و آسایش زندگی آرمیده بودید.»
 
در روزگاری که دیگران به شدّت بر اوضاع مسلّط بودند و اجازه ی مخالفت و نفس کشیدن به کسی نمی دادند، حضرت زهرا (علیهاالسّلام) با تمام قدرت به دفاع از حقّ غصب شده و پایمال شده ی حضرت امیرالمومنین علی (علیه السّلام) برخاست و صریحاً فریاد کشید که خلافت از حضرت امیرالمومنین علی (علیه السّلام) غصب شده است.
 
از حضرت امام صادق (علیه السّلام)نقل شده است که حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) این گونه از دست امّت بی تفاوت شکوه نمود: «اللَّهُمَّ إِلَیکَ نَشکُو فَقَدَ نَبِیِّکَ... وَ مَنعَهُم إِیَّانَا حَقَّنَا الَّذِی جَعَلتَهُ لَنَا فِی کِتابِکَ المُنزَلِ عَلَی نَبیِّکَ المُرسَل؛ خدایا! به سوی تو شکایت می کنیم، به خاطر اندوه از دست دادن پیامبرت ... و اینکه ما را از حقّمان باز داشتند؛ همان حقّی که در کتاب نازل شده بر پیامبرت، برای ما قرار دادی.»[8]
 
 
پی نوشت ها:
[1] . ابن حمزه طوسى، محمد بن على، الثاقب في المناقب، ص291، شماره248، انصاريان؛ قم، چاپ سوم، 1419 ق.
 
[2] . مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى - روحانى على آبادى، محمد، زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) ص923، ترجمه روحانى، انتشارات مهام، تهران، چاپ: اول، 1379 ش.
 
[3] . اربلى، على بن عيسى، كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط - القديمة)، ج‏1 ؛ ص466، بنى هاشمى، تبريز، چاپ: اول، 1381ق.
 
[4] . ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏3 ؛ ص341، علامه، قم، چاپ: اول، 1379 ق.
 
[5] . ابن بابويه، محمد بن على، علل الشرائع، ج‏1 ؛ ص182، كتاب فروشى داورى، قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م.
 
[6]. ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏3، ص356.
 
[7]. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى - روحانى على آبادى، محمد، زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار)، ص929.
 
[8] . خصيبى، حسين بن حمدان، الهداية الكبرى، ، ص407، البلاغ، بيروت، 1419 ق.
 
10 اسفند 1395
تعداد بازدید:  609 مرتبه

نظرات کاربران

این مطلب فاقد نظر می باشد.

  • آخرين عناوين

  • پربازديدها

  • آرشيو

بازدید امروز:1245

بازدید دیروز: 4712

بازدید کل: 6056746

حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجمع طلاب و فضلای شهرستان تکاب می باشد.